گوگل تی وی – Google TV چیست | مهم ترین تفاوت گوگل تی وی و اندروید تی وی

گوگل تی وی – Google TV چیست | مهم ترین تفاوت گوگل تی وی و اندروید تی وی

گوگل تی وی “Google TV” یک رابط کاربری جدید است که از سال 2021 در تلویزیون های اندرویدی سونی و TCL به کار رفته است. این رابط کاربری امکانات متنوع تری را نسبت به تلویزیون های اندرویدی معمولی در دسترس شما قرار میدهد. در ادامه به بررسی کامل گوگل تی وی و تفاوت آن با تلویزیون های اندرویدی میپردازیم.



گوگل تی وی چیست؟

گوگل تی وی یک رابط کاربری در تلویزیون های اندرویدی است. سونی از سال 2021 از رابط کاربری Google TV در تلویزیون های هوشمند خود با سیستم عامل اندروید 10 و بالاتر استفاده کرده است. این رابط کاربری در واقع یک پلتفرم از گوگل است که با استفاده از آن میتوانید به محتوای مورد علاقه خود دسترسی پیدا کنید.
گوگل تی وی به شما اجازه میدهد تا ویدیوهای آنلاین و برنامه های مورد علاقه خود را جستجو و پیدا کنید. شما میتوانید بر اساس موضوع، ژانر و سبک مورد علاقه خود برنامه ها را جستجو کنید و به تماشای آنها با بهترین کیفیت بپردازید. این رابط کاربری همه چیز را در یکجا جمع میکند تا دسترسی به امکانات هوشمند تلویزیون برای شما راحت باشد.

رابط کاربری گوگل تی وی با توجه به سابقه جستجو و محتوای مورد علاقه شما، محتوای جدید نیز به شما پیشنهاد میکند. در ویدیوی زیر میتوانید نحوه عمکرد گوگل تی وی های سونی را به صورت تصویری مشاهده کنید.

 



دسترسی به اپلیکیشن های مختلف

تلویزیون هایی که از «رابط کاربری Google TV» برخوردار هستند امکانات جذاب تری را ارائه میدهند. همانطور که پیش تر اشاره کردیم گوگل تی وی نسخه جدیدی از سیستم عامل اندروید است. این نسخه هوشمندتر از تلویزیون های اندرویدی معمولی عمل میکند. همچنین دسترسی به برنامه ها و اپلیکشن ها در این رابط کاربری بسیار آسان تر شده است.
شما به راحتی میتوانید برنامه های مورد علاقه خود را دانلود کنید. همچنین تسلط و دسترسی کاملی به تمام آنها داشته باشید. رابط کاربری گوگل تی وی طبق سلیقه شما بهترین برنامه ها را به شما پیشنهاد میدهد. به همین دلیل Google TV را میتوان یکی از بهترین رابط کاربری ها در بین تلویزیون ها دانست.



دستیار صوتی گوگل Google Assistant

گوگل تی وی ها نیز مانند اندروید تی وی ها از دستیار صوتی گوگل “Google Assistant” پشتیبانی میکنند. شما میتوانید با به کار بردن کلمه “Hey Google” یا “Okay Google” شروع به صحبت کنید. فرمان صوتی به شما اجازه میدهد با صدای خود تلویزیون را خاموش روشن کنید، صدا را تنظیم کرده یا به جستجوی محتوای مورد علاقه خود بپردازید.
البته این نکته قابل ذکر است که دستیار صوتی گوگل از زبان فارسی پشتیبانی نمیکند. شما باید جستجوی صوتی خود را به زبان انگلیسی یا به زبان های پشتیبانی شده توسط Google Assistant انجام دهید.



تفاوت گوگل تی وی و اندروید تی وی

گوگل تی وی یک نسخه پیشرفته از سیستم عامل اندروید است و یک سیستم عامل جدا محسوب نمیشود. چشمگیرترین تفاوت میان اندروید تی وی و گوگل تی وی را میتوان تغییرات در ظاهر منوی اصلی دانست. بسیاری از امکانات و قابلیت های اندرویدی در گوگل تی وی هم وجود دارد اما با منوی متفاوتی طراحی شده اند.



منوی تلویزیون های اندرویدی

در منوی تلویزیون های اندرویدی تنظیمات و ساعت در بالا و قسمت راست صفحه قرار گرفته اند. همچنین از بالای صفحه سمت چپ میتوانید به جستجوی صوتی بپردازید یا محتوای مورد نظر خود را تایپ کنید. منوی برنامه ها، برنامه های مشاهده شده کاربر، سرویس های پخش ویدیویی و غیره نیز در بخش مرکزی صفحه نمایش قرار گرفته اند.
شما میتوانید با اسکرول صفحه به سمت بالا و پایین در بخش های مختلف منو بچرخید و محتوای مورد نظر خود را از بین آنها پیدا کنید. در تصویر زیر میتوانید منوی تلویزیون های اندروید را مشاهده کنید.

منوی تلویزیون های هوشمند با سیستم عامل اندروید

منوی تلویزیون های اندرویدی با رابط کاربری گوگل تی وی

همناطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید منوی تلویزیون هایی که از رابط کاربری گوگل تی وی برخوردار هستند با تلویزیون های اندرویدی کاملا متفاوت است. در گوگل تی وی تمام بخش های منوی اصلی به صورت تب در قسمت بالای صفحه نمایش قرار گرفته است.

با انتخاب اولین تب میتوانید به جستجوی محتوای مورد نظر خود بپردازید. در تب “For You” برنامه های متناسب با سلیقه خود را مشاهده خواهید کرد. همچنین میتوانید این بخش را با سلیقه خود تغییر دهید. تب “Movies” که در کنار For You قرار گرفته تمام فیلم های موجود را نمایش میدهد. تب “Shows” نیز به همین ترتیب مخصوص برنامه های تلویزیونی و اینترنتی است.
تب “Apps” مربوط به اپلیکیشن های سیستم عامل اندروید و رابط کاربری Google TV است. در این بخش نرم افزارهای محبوب و پراستفاده به شما نمایش داده میشود. همچنین بخش Your Apps شامل اپلیکیشن هایی است که توسط شما دانلود و روزی حافظه تلویزیون نصب شده است.
تب “Library” نیز آخرین تب در منو است. این بخش شامل ویدیوها و برنامه هایی است که کاربر ذخیره کرده است. بخش تنظیمات نیز در گوشه ی انتهایی صفحه قرار گرفته است.

در منوی Google TV با اسکرول صفحه به چپ و راست میتوانید محتوای مورد نظر خود را جستجو کنید. همچنین میتوانید لیست پخش برنامه های مورد علاقه خود را به راحتی پیدا کرده و به تماشای آنها بپردازید. منوی تلویزیون های اندرویدی با رابط کاربری گوگل تی وی بسیار مرتب است و ظاهر زیباتری دارد.

صفحه اصلی تلویزیون های اندروید با رابط کاربری Google TV

نحوه تشخیص Google TV از Android TV

اکنون میدانیم گوگل تی وی یک رابط کاربری از سیستم عامل اندروید است. ممکن است این پرسش ایجاد شود که چگونه تفاوت گوگل تی وی و اندروید تی وی را متوجه شویم؟ در ادامه به این پرسش شما با جزییات کامل پاسخ داده ایم.

دکمه “HOME” روی ریموت کنترل تلویزیون را فشار دهید تا منوی صفحه اصلی برای شما باز شود. سپس میتوانید علامت Google TV را در بالای صفحه سمت چپ مشاهده کنید. همچنین یک پروفایل حساب کاربری در بالا سمت راست منو قابل مشاهده است که میتوانید روی آن کلیک کنید.

منوی «تلویزیون های Android» معمولی با گوگل تی وی متفاوت است. در اندروید تی وی پروفایل حساب کاربری در بالا سمت راست وجود ندارد و به جای آن ایکون ساعت و تنظیمات را مشاهده میکنید. البته این منو ممکن است بسته به مدل یا تنظیمات هر تلویزیون متفاوت باشد.

 

البته به این نکته توجه داشته باشید که باید وارد حساب کابری خود شده باشید. ویژگی های منوی صفحه اصلی نیز بسته به اینکه وارد حساب کاربری شده باشید یا خیر متفاوت خواهد بود. در صورتی که وارد حساب کاربری نشده باشید گوگل پیغامی مشابه تصویر زیر را به شما نمایش میدهد.

وارد شدن به حساب کاربری گوگل در تلویزیون های Android

آیا برای استفاده از گوگل تی وی داشتن حساب کاربری ضروری است؟

خیر. استفاده از گوگل تی وی بدون ایجاد حساب کاربری در گوگل نیز ممکن است. شما میتوانید از برخی عملکردهای تلویزیون به صورت محدود بدون داشتن حساب کاربری استفاده کنید. مثلا میتوانید برنامه های تلویزیون را ببینید، از راهنمای الکترونیکی “EPG” استفاده کنید یا از پخش موسیقی لذت ببرید.
جستجوی صوتی، استفاده از کروم کست یا “Google Cast”، وب گردی، تماشای شبکه یوتیوب نیز از امکاناتی هستند که بدون داشتن حساب کاربری میتوانید از آنها استفاده کنید. اما برای دانلود و نصب برنامه از فروشگاه گوگل Google Play و سایر امکانات به حساب کاربری احتیاج خواهید داشت.



گوگل تی وی بخریم یا اندروید تی وی؟

Google TV یک نسخه جدید از سیستم عامل اندروید است. این رابط کاربری که از سال 2021 در تلویزیون های اندرویدی سونی و برخی «تلویزیون های اندرویدی TCL» به کار رفته است امکانات جذاب تری را ارائه میدهد. تغییرات ظاهری منوی صفحه اصلی یکی از مهمترین تفاوت های گوگل تی وی با نسخه های پیشین سیستم عامل اندروید است.
گوگل تی وی باعث میشود دسترسی راحت تری به اپلیکیشن ها و برنامه های مورد علاقه خود داشته باشید. این رابط کاربری هوشمند تر عمل کرده و امکانات متنوع تری را در دسترس شما قرار میدهد. بنابراین خرید گوگل تی وی هوشمندانه تر از خرید تلویزیون اندرویدی معمولی خواهد بود.

در جدول زیر میتوانید قیمت تلویزیون های اندرویدی با رابط کاربری گوگل تی وی را مشاهده کنید.



 

پست های مشابه

کانال تلگرام دی‌جی‌بانه
کانال تلگرام دی‌جی‌بانه

به اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها درباره «گوگل تی وی – Google TV چیست | مهم ترین تفاوت گوگل تی وی و اندروید تی وی»

  1. سلام. من تلویزیون گوگل تی وی 55X85J دارم و راه اندازی به صورت کامل انجام دادم. چرا در صفحه Home screen بجای بعضی از تب ها مثله for you, movies, live,shows فقط تب home رو دارم؟ آیا بخاطر اینه که هنوز آپدیتش نکردم؟

    • پاسخ
      کارشناس دی جی بانه

      سلام. اول از همه باید از اتصال تلویزیون سونی به حساب کاربری گوگل (جیمیل) مطمئن بشین. در صورتی که به حساب کاربریتون وصل نباشین بیشتر امکانات هوشمند تلویزیون براتون غیرفعال باقی میمونه. اپدیت سیستم عامل هم یکی دیگه از دلایل میتونه باشه. این هم بدونید امکانات هوشمند تلویزیون ممکنه بسته به منطقه جغرافیایی مختلف متفاوت باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *