تفاوت تلویزیون Mini LED سونی با تلویزیون های LED

تفاوت تلویزیون Mini LED سونی با تلویزیون های LED

سونی در سال 2022 تلویزیون های “LED”، “OLED” و “Mini LED” خود را به بازار عرضه کرد. تلویزیون های مینی ال ای دی در دسته تلویزیون های ال ای دی قرار میگیرند. اما نور پس زمینه دقیق تری نسبت به تلویزیون های LED معمولی را دارند و کنتراست دقیق تری را ارائه میدهند. همچنین سیاهی ها را عمیق تر و روشنایی را پرنورتر نمایش میدهند.

برندهای دیگری همچون ال جی، سامسونگ و TCL نیز از نور پس زمینه Mini LED در تلویزیون های جدید خود برخوردارند. اما از نام های متفاوتی برای معرفی این تکنولوژی استفاده کرده اند. برای مثال LG تلویزیون های مینی ال ای دی خود را با نام «تلویزیون های QNED» روانه بازار کرده است.

تلویزیون مینی ال ای دی سونی را میتوان چیزی بین تلویزیون ال ای دی و تلویزیون اولد دانست. این مدل از حدود 30000 ال ای دی برخوردار است. این ال ای دی ها به حدود 2500 ناحیه دسته بندی شده اند و با توجه به محتوای در حال پخش نور را در بهترین حالت تنظیم میکنند. در ادامه به بررسی کامل تلویزیون مینی ال ای دی سونی میپردازیم.



تلویزیون مینی ال ای دی سونی

سونی در سال 2022 از «تلویزیون های Mini LED» خود رونمایی کرد. این تکنولوژی را میتوانید در «تلویزیون X95K» و «تلویزیون Z9K» مشاهده کنید.

تلویزیون های Mini LED را میتوان در دسته تلویزیون های LED قرار داد اما نحوه عملکرد این دو مدل با یکدیگر تفاوت دارد. تعداد ال ای دی های به کار رفته در تلویزیون های مینی ال ای دی بسیار بیشتر از تلویزیون های LED است. همچنین سایز و ابعاد این ال ای دی ها نیز بسیار کوچک شده و کاهش پیدا کرده است.
این مدل میزان کنتراست و همچنین روشنایی تصویر را با توجه به محتوای در حال پخش تنظیم میکند و با نمایش رنگهای تیره به صورت عمیق جزییات دقیقی از صحنه ها را به نمایش میگذارد. همچنین «فناوری XR Full Array LED» نیز به صورت مستقل نور هر ال ای دی را با توجه به محتوای در حال پخش کنترل میکند.

افزایش نور بدون ایجاد هاله در اطراف هر LED و کاهش دقیق نور در قسمت های تیره تصویر باعث میشود سیاهی های عمیق و روشنایی خیره کننده ای را مشاهده کنید. تلویزیون های مینی ال ای دی سونی کنتراست تصویر بسیار بهتری نسبت به تلویزیون های ال ای دی ارائه میدهند. تلویزیون های Mini LED سونی از کیفیت تصویر “4K” و “8K” برخوردار هستند و تماشای هرچیزی را برای شما لذت بخش میکنند.

هرقیمت و خرید تلویزیون Mini LED سونی

فناوری XR Backlight Master Drive در تلویزیون مینی ال ای دی سونی

تلویزیون های مینی ال ای دی سونی از «فناوری XR Backlight Master Drive» برای تنظیم نور پس زمینه استفاده میکنند. این فناوری با استفاده از «پردازنده Cognitive XR» سونی میزان کنتراست و همچنین روشنایی تصویر را تنظیم میکند و با نمایش رنگهای تیره به صورت عمیق جزییات دقیقی از صحنه ها را به نمایش میگذارد.
«فناوری Local Dimming» نیز به صورت مستقل نور هر ال ای دی را با توجه به محتوای در حال پخش کنترل میکند. کاهش نور در قسمت های تیره و افزایش نور بدون ایجاد هاله در اطراف ال ای دی در قسمت های روشن تصویر باعث میشود سیاهی های عمیق و روشنایی خیره کننده ای را مشاهده کنید.

در ویدیوی زیر میتوانید به صورت تصویری تفاوت تلویزیون مینی ال ای دی سونی را با تلویزیون های ال ای دی معمولی ببینید.



فناوری XR Full Array LED

تلویزیون های معمولی از نور پس زمینه “Edge LED” برخوردار هستند. این نوع از نور پس زمینه تنها از یک ردیف ال ای دی برای روشنایی صفحه نمایش استفاده میکنند. بنابراین نمیتوان انتظار کنتراست تصویر دقیقی از مدل تلویزیون ها داشت. سیاهی ها آنطور که باید تیره نمایش داده نشده و همچنین انتظار زیاادی از روشنایی تصویر هم نمیتوان داشت.

برای رفع این مشکل سونی از فناوری XR Full Array LED در تلویزیون های جدید خود استفاده کرده است. فناوری XR Full Array LED نور پس زمینه صفحه نمایش را به بخش های مختلفی تقسیم کرده و کنترل هر بخش را به صورت جداگانه انجام می دهد. به این ترتیب هنگام نمایش محتوای HDR می تواند کنتراست تصویر بسیار خوبی ایجاد کند و تصاویر و صحنه های واقعی تری را به نمایش بگذارد.
همچنین پردازشگر Cognitive XR در تلویزیون های حرفه ای سونی با تجزیه و تحلیل داده ها و پردازش تصاویر به کمک «فناوری XR Contrast Booster» میزان روشنایی و کنتراست تصاویر را با توجه به محتوای در حال پخش، در لحظه تنظیم میکند و باعث تولید کنتراست تصویر بیشتری میشود. در نتیجه نقاط تیره تاریک تر و نقاط روشن نورانی تر نمایش داده میشوند.

تلویزیون های LED معمولی با نور پس زمینه Edge LED امکان کنترل نور پس زمینه را برای بخش های مختلف تصویر ندارند و همیشه میزان روشنایی صفحه نمایش آنها یکسان است. بنابراین تلویزیون هایی که از فناوری XR Full Array LED برخوردار هستند صحنه های تاریک و سینمایی را بخصوص در محیط های تاریک به واقعی ترین شکل ممکن نمایش میدهند.



جمع بندی

قیمت تلویزیون های مینی ال ای دی سونی ارزان نیست. اما اگر به دنبال یک تلویزیون حرفه ای مانند تلویزیون اولد هستید، خرید تلویزیون Mini LED سونی جایگزین مناسبی است.
این مدل عملکردی تقریبا مشابه با «تلویزیون های OLED» دارد و کنتراست تصویر عالی و سیاهی های عمیق را تولید میکند. اما نمیتوانید کنتراست تصویر تلویزیون های اولد را از تلویزیون های مینی ال ای دی انتظار داشته باشید. در جدول زیر میتوانید مدل و قیمت تلویزیون های Mini LED سونی را در فروشگاه دی جی بانه مشاهده فرمایید.

پست های مشابه

کانال تلگرام دی‌جی‌بانه
کانال تلگرام دی‌جی‌بانه

به اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *