Dolby Digital چیست؟ | مهم ترین تفاوت دالبی دیجیتال با دالبی دیجتال پلاس

Dolby Digital چیست؟ | مهم ترین تفاوت دالبی دیجیتال با دالبی دیجتال پلاس

خلق یک محتوای خوب برای مخاطب مستلزم وجود المان هایی در نمایش آن محتواست. از جمله آن می توان به کیفیت تصویر و همچنین صدا اشاره کرد. صدایی که در هر محتوا بکار برده میشود میتواند فرمت های مختلفی داشته باشد . این فرمت ها روز به روز در حال به اپدیت هستند.

از جمله آن ها میتوان به فرمت صدای فراگیر و همه جانبه Dolby Digital اشاره کرد . افراد مختلف همواره حین خرید لوازم صوتی و یا تلویزیون، وجود این فناوری ها را با دقت در نظر می گیرند. از اینجا میتوان حدس زد که تا چه اندازه حضور این تکنولوژی ها در کیفیت صدا موثر هستند. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با دی جی بانه همراه باشید.



Dolby Digital چیست و چه عملکردی دارد؟

Dolby Digital قبلا با نام قدیمی تر AC-3 شناخته میشد. این فناوری تکنیک رمزگذاری صوتی دیجیتال است که میزان داده های مورد نیاز برای تولید صدای با کیفیت بالا را کاهش می دهد. در واقع دالبی دیجیتال یک تکنولوژی شبیه سازی شده از سیستم پردازش صدا توسط گوش انسان است.
گوش انسان همواره در معرض سیگنال های صوتی بسیاری است اما شما تنها برخی از صداها را می شنوید! در فناوری Dolby Digital گاهی نویز کد گذاری به فرکانس سیگنال صوتی نزدیک است. آن سیگنال صوتی نویز را می پوشاند تا گوش انسان فقط سیگنال صوتی مورد نظر را بشنود.

همانگونه که توسط گوش صداهای زیادی دریافت میکنیم اما بخاطر عملکرد مغز، تنها بخشی از آنها برای ما قابل درک است. به همین دلیل میبینیم که از دالبی دیجیتال به عنوان پردازشگر صدا و یا صدای فراگیر فشرده نیز یاد میکنند.
اما فشرده سازی صدا که اتفاقا از دلایل محبوبیت Dolby Digital است به چه صورت رخ می دهد؟
پاسخ این سوال را با طرح سوال دیگری میدهیم:
در صورتی که نویز کد گذاری شده به فرکانس سیگنال صوتی نزدیک نبود و در نتیجه حذف نشد، تکلیف چیست؟
اینجا دقیقا مفهوم فشرده سازی صدا توسط دالبی دیجیتال مطرح میشود .به این صورت که این تکنولوژی با کاهش، حذف یا پوشاندن نویز، مقدار داده ها را به یک دهم داده های یک دیسک فشرده (CD) کاهش میدهد. Dolby Digital با دیسک های همه کاره دیجیتال (DVD)، تلویزیون با کیفیت بالا و کابل دیجیتالی و مخابرات ماهواره ای استفاده می شود.

فناوری Dolby Digital چیست؟


رمزگذاری و رمزگشایی Dolby Digital

پیشتر در بخش ابتدایی مقاله، دی جی بانه به این مورد اشاره داشت اما در اینجا نیز از نگاه دیگری آن را بررسی میکنیم. فناوری Dolby Digital در دنیای یک و صفر – اطلاعات دیجیتال – کار می کند. اما صدایی که ما می شنویم از شکل موج آنالوگ تشکیل شده است، نه یک و صفر!
بنابراین اولین گام در فرآیند ایجاد آهنگ صوتی Dolby Digital تبدیل سیگنال آنالوگ اصلی به اطلاعات دیجیتال است. این فرآیند رمزگذاری نامیده می شود. اما به جای تبدیل ساده شکل موج به اعداد کورکورانه، Dolby Digital صدای اصلی را تجزیه و تحلیل میکند.

به این معنی که به طور هوشمند تعیین میکند که چه بخش ایی از آهنگ صوتی مهم است و چه قسمت هایی را ممکن است کمتر بشنوید. Dolby Digital سپس با حفظ بخش های مهم آهنگ صوتی و حذف داده های اضافی، صدای چند کاناله عالی را با سرعت داده پایین ارائه می کند.
توزیع صدای Dolby Digital می تواند اشکال مختلفی داشته باشد: چاپ فیلم، DVD، پخش تلویزیونی، دانلود پس از توزیع و غیره. اکنون میدانیم صدای فشرده دالبی دیجیتال در تمامی اشکال رمزگذاری شده هستند. از طرفی صدای فشرده و رمزگذاری شده، نیاز به رمزگشایی دارد.
در سینما، این رمزگشایی در یک پردازنده صوتی اتفاق می افتد. در حالی که در خانه شما می تواند در یک تلویزیون، دستگاه پخش کننده DVD ، یک ست تاپ باکس، سینمای خانگی ،یک کنسول بازی و .. انجام شود.

نکته دیگر اینکه ، Dolby Digital برای اطمینان از پخش مداوم بدون در نظر گرفتن تنظیمات خاص شما، از چیزی به نام فراداده استفاده می کند. فراداده مجموعه ای از دستورالعمل ها است که در طول تولید برنامه نویسی ایجاد شده و در جریان بیت دالبی دیجیتال حمل می شود.
پس چه در حال گوش دادن به سیستم مونو، چه استریو یا 5.1 کانال باشید، میتوانید از یک تجربه صوتی با کیفیت بالا لذت ببرید. همچنین به سازندگان محتوا امکان می دهد ویژگی های اضافی که مد نظر دارند را نیز ارائه دهند. و به این صورت کنترل بیشتری بر پخش داشته باشند.



بیشتر بخوانید : 10 نکته مهم که قبل از خرید تلویزیون باید بدانید



پخش صدای 5.1 کاناله با Dolby Digital

فناوری Dolby Digital یک روش بسیار کارآمد برای استودیوهای فیلم، شبکه های تلویزیونی و سایر ارائه دهندگان محتوا است. این کارآمد بودن همانطور که اشاره شد به دلیل فشرده سازی اندازه فایل های صوتی چند کاناله بدون کاهش کیفیت صدا است.
هر چه فایل کوچکتر باشد، توزیع آن آسان تر است. بااین فناوری، می توان یک میکس صوتی کامل 5.1 کانالی را روی یک فیلم چاپی یا DVD یا به عنوان بخشی از پخش تلویزیونی گنجاند. این موضوع خلاقیت را برای هنرمندان گسترش می دهد .همچنین به مخاطبان کمک میکند تا واقع گرایی و هیجان بیشتری را تجربه کنند.



نقش هر کانال در صدای 5.1 کاناله

کانال‌های موجود در ترکیب صوتی 5.1 اهداف مشخصی را دنبال می کنند. سه کانال جلویی (چپ، مرکز و راست) برای ارائه پخش واضح صدای دیالوگ ها و قرارگیری دقیق صداهای روی صفحه کاربرد دارند. دو کانال فراگیر چپ و راست (left Surround و Right Surround) برای القای حس قرار گرفتن درفضای اکشن تعبیه شده اند.

یک کانال افکت با فرکانس پایین (Low-Frequency Effects یا LFE) نیز در سیستم 5.1 کاناله گنجانده شده است. این کانال صدای مورد نیاز برای جلوه های ویژه و سکانس های اکشن در فیلم ها را ارائه می دهد. کانال LFE یک دهم پهنای باند کانال های دیگر است و گاهی به اشتباه کانال ساب ووفر نامیده می شود. بنابراین عدد 1 در سیستم 5.1 کاناله نشان دهنده LFE است.



مزایای Dolby Digital

در ابتدا باید اشاره کرد که Dolby Digital یک استاندارد جهانی صداست .این تکنولوژی با ابزارهایی چون DVD و یا بردکست های HD که در سراسر دنیا در دسترس هستند، استفاده میشود. دالبی دیجیتال 5.1 به دالبی دیجیتال پلاس 7.1 ارتقا پیدا کرده است. بدین ترتیب شما میتوانید بیش از پیش صدای فراگیر همه جانبه را تجربه کنید.

دالبی دیجیتال پنج کانال صدایی با پهنای باند کامل ارائه می کند. بدین ترتیب کیفیت صدای فراگیر واقعی را میتوانید تجربه کنید. این کانال ها صدای بلندگوهای چپ و راست را به نحوی گسترش میدهند که شما از هر طرف توسط صدا احاطه میشوید.
دالبی دیجیتال نمایش فیلم در سالن های سینما را نیز متحول کرده است. بدین ترتیب در سالن هایی که به این تکنولوژی مجهز شده اند صدای استاندارد و مطلوبی در اختیار مخاطبان قرار میگیرد. همانطور که گفته شد بسیاری از بازی ها نیز از این فناوری پشتیبانی میکنند. شما میتوانید از چنین بازی هایی با صدای دالبی دیجیتال نهایت هیجان و لذت را تجربه کنید.

Dolby Digital دارای یک نسخه استریو اتوماتیک است. این فناوری به طور خودکار یک نسخه استریو از آهنگ های صوتی را ارائه می دهد. بنابراین فیلم ها، برنامه های تلویزیونی و سایر سرگرمی های مورد علاقه شما در هر دستگاه پخشی با کیفیت ارائه میشود .علاوه بر این دالبی دیجیتال همگام با پیشرفت تکنولوژی قدم برداشته است. با وجود نسخه هایی چون Dolby Digital Plus مطابق پیشرفت فناوری میتواند پاسخگو نیاز مخاطب باشد.



بیشتر بخوانید : فناوری دالبی اتموس Dolby Atmos چیست؟



فناوری Dolby Digital Plus

Dolby Digital به عنوان یک استاندارد محبوب صدا پایه بسیاری از فرمت های تکنولوژی های صداست. از جمله فرمت های پیشرفته Dolby Digital می توان به موارد زیر اشاره کرد :

– Dolby Digital EX
– Dolby Digital Surround EX
– Dolby Digital Live
– Dolby Digital Plus
– Dolby AC-4
– Dolby TrueHD

Dolby Digital Plus با نام Enhanced AC-3 نیز شناخته می شود و معمولاً به اختصار DD+ یا E-AC-3 یا EC-3 نامیده می شود. این فناوری یک طرح فشرده سازی صوتی دیجیتال است که توسط Dolby Labs برای حمل و نقل و ذخیره سازی صدای دیجیتال چند کاناله توسعه یافته است.
همچنین می توان گفت جانشین Dolby Digital یا (AC-3) است که توسط Dolby نیز توسعه یافته است. دالبی دیجیتال پلاس از طیف گسترده تری از نرخ داده (32 کیلوبیت بر ثانیه تا 6144 کیلوبیت بر ثانیه) پشتیبانی می کند. همچنین از صدای چندکاناله با خروجی کانال مجزا برخوردار است.
در ادامه به معرفی مزیت های های دالبی دیجیتال پلاس میپردازیم.

– پشتیبانی گسترده از نرخ داده (حداکثر نرخ بیت 6 Mbps )
– صدای چندکاناله با خروجی کانال مجزا (حداکثر 7.1 کانال مجزا )
– پشتیبانی از جدیدترین دستگاه های اپل با کیفیت بالا
– قابل دسترسی در ویندوز 10 و Microsoft Edge
– قابل پشتیبانی درنمایشگرهای HDTVبرای سینما، پخش و صدای فراگیر سینمای خانگی
– پشتیبانی کامل از Blu-ray BonusView و BD-Live

عمده تفاوت فناوری دالبی دیجیتال پلاس با دالبی دیجیتال


تفاوت Dolby Digital Plus و Dolby Digital

همانطور که گفته شد Dolby Digital Plus فرمت توسعه یافته Dolby Digital است. بنابراین از بسیاری از جنبه ها به هم شباهت هم دارند. در واقع Dolby Digital Plus یک فناوری صوتی است که بر اساس Dolby Digital عمل میکند. اما دو کانال مستقل دارد به همین دلیل این فناوری میتواند از سیستم فراگیر 5.1 و 7.1 کاناله پشتیبانی کند.
دالبی دیجیتال پلاس یا (E-AC-3) تا دو برابر کارایی دالبی دیجیتال را ارائه می دهد. در عین حال ویژگی های جدیدی مانند پشتیبانی از خدمات ویدیویی توصیفی، پشتیبانی از Dolby Atmos را نیز باید اضافه کرد. علاوه بر این صدای 5.1 در Dolby Digital Plus معمولاً با نرخ بیت بین 192-256 کیلوبیت بر ثانیه کد گذاری می شود.

صدای استریو با نرخ بیت بین 96-128 کیلوبیت بر ثانیه و صدای Dolby Atmos با نرخ بیت بین 384 تا 768 کیلوبیت بر ثانیه ک دگذاری می شود. پس Dolby Digital Plus به طور گسترده توسط سرویس های پخش و ارائه صدای فراگیر با نرخ بیت پایین تر استفاده می شود.
در نهایت میتوان گفت سطح کیفیت صدای دالبی دیجیتال پلاس از دالبی دیجیتال بهتر خواهد بود. لازم به ذکر است که تلویزیون های سونی از دالبی دیجیتال پلاس بعنوان جایگزین دالبی دیجیتال استفاده میکنند.



بیشتر بخوانید : گوگل تی وی بخریم یا اندروید تی وی؟



Dolby Digital برای سازندگان محتوا

Dolby Digital برای ساخت انواع محتوا، ابزاری را برای شما فراهم می کند تا سیستم صوتی جذابی را برای پخش در سینما و خانه خلق کنید. بنابراین برای ساخت فیلم، برنامه های تلویزیونی یا بازی های ویدیویی می توانید از این تکنولوژی به نفع خود بهره ببرید. چرا که صدای فراگیر می تواند به کار شما واقع گرایی و عمق ببخشد و امکانات جدیدی را برای جذب مخاطبان ایجاد کند.



DTS رقیبی برای Dolby Digital در بازار

DTS (Digital Theater Systems) در سال 1993 برای رقابت با Dolby Labs برای برتری صدای فراگیر تاسیس شد. این شرکت ممکن است به اندازه رقیب اصلی خود شناخته شده نباشد. اما بسیاری از متخصصان بر این باورند که DTS کیفیت صدای بهتری را ارائه می دهد زیرا صدا را با نرخ بیت بالاتر رمزگذاری می کند.

مانند Dolby Digital، DTS نیز تعداد زیادی فرمت صدای فراگیر پیشرفته تر از جمله DTS-HD را منتشر کرده است. DTS-HDتا 7.1 کانال بلندگو را پشتیبانی میکند. DTS فرمت DTS-HD Master Audio و همچنین DTS:X را که با Dolby’s Atmos رقابت می کند ، ارائه کرده است.



تفاوت بین DTS و Dolby Digital چیست؟

Dolby Digital و DTS هر دو میتوانند تجربه صدای فراگیر فوق العاده ای را ارائه دهند. با این وجود تفاوت های کلیدی در راه رسیدن به کیفیت صدای مطلوب وجود دارد. تفاوت عمده در سطح فشرده سازی و نرخ بیت است.
Dolby Digital صدای دیجیتال 5.1 را به نرخ بیت 640 کیلو بیت بر ثانیه برای دیسک های پخش کننده Blu-ray فشرده می کند. برای دیسک های DVD نیز با نرخ بیت پایین تر 448 کیلوبیت بر ثانیه پشتیبانی می کند. DTS فشردگی کمتری دارد و از نرخ بیت بالاتر تا 1.5 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کند. برای دیسک های DVD نیز تا 768 کیلوبیت بر ثانیه پشتیبانی می کند.

وقتی صحبت از فرمت های HD میشود، بحث فشرده سازی داغتر میشود .چرا که Dolby Digital Plus تا 1.7 Mbps را پشتیبانی می کند، در حالی که DTS-HD High Resolution تا 6Mb/s را پشتیبانی می کند. از منظر تئوری، فشرده سازی کمتر در طول رمزگذاری، برابر با صدای دقیقتر است.
این مسئله موسیقی متن را نزدیک به چیزی که در ابتدا در نظر گرفته شده بود ارائه میدهد. در یک نگاه تصور میشود DTS بدلیل نرخ بیت بالاتر و فشرده سازی کمتر برتری را از آن خود کرده است. اما باید دقت کنید این مزیت زمانی موجب برتری رقیب به Dolby Digital میشود که شما صدای ضبط شده اورجینال را گوش دهید.
این در حالی است که مخاطبان اکثرا صدا با فرمت MP3 گوش می دهند. بنابراین می توان گفت برای گوش دادن به صدا در این سطح سخت گیری تفاوتی ایجاد نمیکند و دو تکنولوژی تفاوت آنچنانی ندارند. گذشته از این شرکت Dolby ادعا میکند کدک هایش با وجود نرخ بیت پایین تر ،صدای بهتری تولید می کنند.

با این وجود برخی کمپانی ها در سری جدید تلویزیون ها از DTS استفاده کرده اند. از جمله آنها می توان به تلویزیون های سامسونگ اشاره کرد . اما همانطور که گفته شد میتوانید از هر دو انتظار تجربه یک سینمای خانگی خوب را داشته باشید.



سخن آخر:

Dolby Digital یک کدک صوتی چند کاناله از Dolby Labs است. این فناوری تجربه صدای فراگیر سینمایی را ارائه می دهد و معمولا به عنوان استاندارد صنعتی شناخته می شود. فرمت 5.1 Dolby Digital نوعی استاندارد صدای فراگیر است که در دیسک های بلوری پیاده سازی میشود. این تکنولوژی داده های صدا را رمزگذاری و فشرده سازی میکند. بدین ترتیب در تولید و پردازش صدای با کیفیت موثر و کارآمد می باشد.

پست های مشابه

کانال تلگرام دی‌جی‌بانه
کانال تلگرام دی‌جی‌بانه

به اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها درباره «Dolby Digital چیست؟ | مهم ترین تفاوت دالبی دیجیتال با دالبی دیجتال پلاس»

  1. پاسخ
    خدر مجیدی نیا

    سلام
    خیلی عالی
    ممنون

  2. پاسخ
    خدر مجیدی نیا

    سلام
    بسیار متشکرم از اطلاعات مفیدی که در اختیار قرار دادید.

  3. پاسخ
    خدر مجیدی نیا

    سلام
    ممنون از مطالب خوبی که در اختیار قرار دادید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *