رزولوشن تلویزیون چیست؟ | تفاوت رزولوشن تلویزیون های 4K و 8K در کیفیت تصویر

رزولوشن تلویزیون چیست؟ | تفاوت رزولوشن تلویزیون های 4K و 8K در کیفیت تصویر

افراد معمولا بدنبال تلویزیون هایی با رزولوشن بالا و کیفیت تصویر مطلوب هستند. گاهی به اندازه ای به این موضوع اهمیت میدهند که حتی حاضرند پول بیشتری هم بابت وضوح بالا بپردازند. این مسئله چندان هم عجیب نیست چرا که یک رزولوشن خوب، تصاویر زیباتر و واقعی تری را هم نمایش میدهد.
لازم است بدانید رزولوشن تلویزیون شما تحت تاثیر پیکسل های بکار رفته در نمایشگر است. بدین ترتیب میتوان انواع رزولوشن را در دسته بندی های مختلف تعریف کرد. ما در این مقاله سعی میکنیم ابتدا این قابلیت را برای شما توضیح داده و سپس انواع آن را بررسی کنیم. بنابراین توصیه میکنیم تا انتهای این مقاله با دی جی بانه همراه باشید.



رزولوشن Resolution چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، وضوح یا رزولوشن یک نمایشگر نشانگر تعداد پیکسل های بکار رفته در آن است. این پیکسل ها برای ایجاد تصویر در صفحه نمایش استفاده میشوند. پیکسل در واقع کوچک ترین واحد نمایش سطح تلویزیون است. اگر از فاصله نزدیک به نمایشگر خود خیره شوید میتوانید این عناصر ریز را ببینید.
تلویزیون ها با رزولوشن بالاتر جزییات دقیق تری از بازی، فیلم و برنامه های تلویزیونی را نمایش میدهند. با اینکه رزولوشن تنها عامل موثر بر کیفیت تصویر تلویزیون نیست، اما مهم است. شما به راحتی میتوانید تفاوت یک تلویزیون با وضوح تصویر بالا و یک تلویزیون با وضوح پایین را با نشستن نزدیک تلویزیون درک کنید.

رزولوشن تصویر یک تلویزیون با تعداد پیکسل های عمودی و افقی تعریف میشود. در تلویزیون های Full HD و HD، رزولوشن تصویر به پیکسل های عمودی در صفحه نمایش اشاره میکند. در حالی که در تلویزیون های 4K و 8K از پیکسل های افقی صحبت میشود.



انواع رزولوشن در تلویزیون ها

امروزه اکثر تلویزیون ها از رزولوشن تصویر 4K برخوردار هستند. به همین دلیل کمتر میتوان تلویزیون های HD و Full HD را در بازار مشاهده کرد. این تلویزیون ها معمولا به سایزهای کوچک 32 اینچ یا 43 اینچ محدود میشوند. از طرفی اخیرا شاهد افزایش تلویزیون های 8k با رزولوشن بالاتر هستیم. این میزان از وضوح در برخی تلویزیون های رده بالا همچون تلویزیون ال جی NANO95 قابل مشاهده است.

برخلاف تلویزیون ها، محتوا را میتوان در رزولوشن های مختلفی پیدا کرد. با وجود اینکه دیگر تلویزیون های 480p وجود ندارد، میتوانید به راحتی محتوای 480p را پیدا کنید. شما برای تماشای محتوای این چنینی باید از پخش کننده DVD استفاده کنید.
همچنین فناوری Upscaling که در ادامه به توضیح آن میپردازیم برای تماشای محتوا با کیفیت پایین استفاده میشود. این فناوری که برای افزایش رزولوشن در تلویزیون ها استفاده میشود همیشه هم در حد انتظار عمل نمیکند. در واقع بهترین کیفیت زمانی ارائه میشود که محتوا و تلویزیون وضوح مشابه داشته باشند.

بهترین تلویزیون با رزولوشن HD, Full HD, 4K و 8K


بیشتر بخوانید : رفرش ریت چیست؟ تاثیر Refresh Rate در کیفیت تصویر تلویزیون



عوامل موثر در رزولوشن تصویر تلویزیون

از آنجایی که بیشتر تلویزیون های موجود در بازار 4k هستند، چاره ای بجز خرید تلویزیون 4k هم ندارید. اما چنانچه تمایلی به تماشای برنامه با کیفیت عالی ندارید و یا بودجه کافی ندارید، خرید تلویزیون های Full HD جایگزین مناسبی برای شما هستند.

سایز و فاصله دید در ارزش خرید یک تلویزیون با رزولوشن تصویر بالا نقش دارد. همانطور که در تصویر زیر میبینید داشتن یک تلویزیون با وضوح بالا زمانی کارایی دارد که شما به این دو فاکتور هم توجه کافی کرده باشید. اگر به نمودارهای شکل زیر دقت کنید، این مسئله را بهتر درک میکنید.
اولین چیزی که در نمودار بخش Ultra HD دیده میشود این است که هرچه سایز بالاتر باشد، تاثیر رزولوشن بهتر دیده میشود. در این بین اگر به ستون افقی دقت کنید متوجه میشوید که این کارایی تحت تاثیر فاصله از تلویزیون هم هست.
هر سایزی را که از ردیف افقی انتخاب کنید و امتداد دهید به یک عدد تقریبی در ستون عمودی برخورد می کند. لازم است بدانید عددی که مشاهده می کنید حداقل فاصله لازم مناسب آن سایز تلویزیون برای بهترین وضوح است.

به عنوان مثال فردی با قدرت دید سالم در فاصله 3 متری از یک تلویزیون 65 اینچ تفاوتی بین کیفیت تصویر Full HD و 4K نمیبیند. اما اگر فاصله را به 2.5 متر کاهش دهد اوضاع فرق میکند. این بار تفاوت نمایش جزئیات در تلویزیون 4k ملموس تر خواهد بود.
همین مسئله در خصوص تلویزیون های 4k و 8k نیز صدق میکند. تنها زمانی تفاوت رزولوشن بین این دو را متوجه میشوید که در فاصله بسیار نزدیک (حدود 1.2 متر) به تلویزیون 65 اینچ باشید.

عوامل موثر در زولوشن تصویر


رزولوشن چگونه بر کیفیت تصویر تأثیر می گذارد؟

رزولوشن بالاتر به شما این امکان را میدهد که محتوای مورد علاقه خود را با جزئیات بهتر ببینید. اما گفته میشود که نمایشگر تنها میتواند اطلاعاتی که دریافت کرده است را نمایش دهد. بنابراین نهایتا میتواند رزولوشنی در حد محتوای در حال پخش ارائه کند. کیفیت تصویر تنها تحت تاثیر رزولوشن نیست و عوامل مختلفی دست به دست هم میدهند تا یک کیفیت تصویر مطلوب را رقم بزنند.
رزولوشن یک عامل مهم در کیفیت تصویر است اما تنها عامل موثر نیست. موارد دیگری مانند کنتراست، روشنایی، یکنواختی خاکستری و دقت رنگ بر کیفیت تصویر تأثیر می گذارند. بنابراین نمیتوان گفت که حتما تلویزیون 8K کیفیت تصویر بهتری را نسبت به تلویزیون 4K ارائه میدهد. در واقع تلویزیون 8K تنها جزییات بهتر و دقیق تری را به نمایش میگذارد.

اگرچه در سالهای اخیر استفاده از تلویزیون های فورکی معمول شد اما مدتی طول کشید تا تولید محتوا بتواند خود را به این سطح از رزولوشن برساند. سرویس های پخش همچون Netflix، جز اولین هایی بودند که محتوای خود را به سطح 4K ارتقا دادند. امروزه دیسک های Ultra HD Blu-ray نیز از محتوای 4k پشتیبانی می کنند. البته این بدان معناست که شما باید پخش کننده Blu-ray خود را ارتقا دهید. کنسول های بازی نسل جدید همچون PS5 و Xbox Series X نیز دارای قابلیت 4k هستند.



کیفیت تصویر 4K چیست؟

کیفیت تصویر 4K از رزولوشن تصویر 3840×2160 پیکسل پشتیبانی میکند. یعنی تلویزیون های 4K از 3840 پیکسل افقی و 2160 پیکسل عمودی برخوردار هستند. برندهای مختلف مختلف از عبارات مختلفی برای معرفی این کیفیت تصویر استفاده میکنند. تلویزیون 4K با نام های Ultra HD و UHD نیز معرفی میشود.
تلویزیون های 4K کیفیت تصویری 4 برابر بهتر از تلویزیون های Full HD را ارائه میدهند و به دلیل تراکم پیکسل بیشتر تصاویر واضح تری را به نمایش میگذارند. تفاوت این دو رزولوشن در صفحه نمایش های بزرگ کاملا مشهود است. به عنوان مثال، اگر کیفیت یک تلویزیون 65 اینچ Full HD را با تلویزیون 65 اینچ 4K مقایسه کنید، متوجه تفاوت در پیکسل ها و رزولوشن تصویر میشوید.

امروزه تلویزیون های 4K جزو تلویزیون های پرفروش بازار هستند. تولید محتوای 4K نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته و خرید یک تلویزیون با رزولوشن تصویر 4K یک گزینه مناسب برای شما خواهد بود. تلویزیون های 4K قابلیت افزایش رزولوشن نیز دارند و با افزایش کیفیت تصاویر تمام صحنه ها را با بهترین کیفیت به نمایش میگذارند.

رزولوشن تصویر 4K در تلویزیون ها


بیشتر بخوانید : 10 تلویزیون برتر با بودجه زیر 20 میلیون



کیفیت تصویر 8K چیست؟

تلویزیون های 8K از رزولوشن تصویر 7680×4320 پیکسل پشتیبانی میکنند. این تلویزیون ها با برخورداری از 33 میلیون پیکسل کیفیت تصویر شگفت انگیزی را به نمایش میگذارند. 8K یکی از جدید ترین و بهترین استاندارد های کیفیت تصویر است که امروزه در تلویزیون ها بکار رفته تا شما بتوانید تصاویری خیره کننده و جذاب را در اختیار داشته باشید.

در حال حاضر محتوای زیادی برای برای تلویزیون هایی با کیفیت تصویر 8K وجود ندارد. اما تماشای فیلم ها و بازی های 4K در تلویزیون های 8K بسیار با کیفیت هستند و لذت تماشای آن را افزایش می دهد. تلویزیون هایی با کیفیت تصویر 8K معمولا در سایزهای بزرگتر از 60 اینچ تولید میشوند و برای محیط های بزرگ گزینه مناسبی هستند.
رزولوشن تصویر در تلویزیون های 8K چهار برابر بهتر از تلویزیون های 4K و شانزده برابر بهتر از تلویزیون های Full HD است. بنابراین میتوان تلویزیون های 8K را تلویزیونی با بالاترین وضوح تصویر دانست. خرید تلویزیون 8K برای کسانی که به طور حرفه ای از تلویزیون برای بازی و تماشای فیلم استفاده می کنند مناسب است.

رزولوشن تصویر 8K در تلویزیون ها


افزایش رزولوشن در تلویزیون های 4K و 8K

تلویزیون های 4K و 8K میتوانند رزولوشن پایین یک محتوا را افزایش داده و آن را با وضوح بالاتر پخش کنند. این قابلیت که با نام Upscaling در تلویزیون ها شناخته میشود، تعداد پیکسل های یک تصویر با رزولوشن پایین را افزایش داده و اجازه میدهد تا محتوا با صفحه نمایش با تعداد پیکسل های بیشتر (رزولوشن بالاتر) مطابقت داشته باشد.

تلویزیون های 4K میتوانند رزولوشن محتوای HD و Full HD را افزایش داده و با کیفیت بهتر یا در حد کیفیت تصویر فورکی نمایش دهند. قابلیت Upscaling در تلویزیون 4K کیفیت تصاویر را بهبود میبخشد اما نمیتوانید از آن انتظار یک کیفیت تصویر فوق العاده را داشته باشید. شما میتوانید یک محتوای 4K را در تلویزیون پخش کنید تا متوجه تفاوت آن شوید.
تلویزیون های 8K نیز قابلیت افزایش رزولوشن دارند. اما تشخیص آن دشوار است مگر اینکه از نزدیک به صفحه نمایش نگاه کنید. بنابراین چه محتوای 4K و چه محتوای 8K در تلویزیون 8K پخش شود تفاوتی ندارد و تنها از فاصله نزدیک متوجه آن خواهید شد.

البته این به آن معنا نیست که شما اصلا تفاوتی را مشاهده نمیکنید. فقط به این معنی است که این تفاوت آنقدر قابل توجه نخواهد بود. همچنین نمایش تصاویر به کیفیت محتوایی که تماشا می کنید نیز بستگی دارد. حتی تلویزیون با بالاترین رزولوشن هم نمی تواند محتوای بی کیفیت را خوب نمایش دهد.



تلویزیون 4K بخریم یا 8K؟

مزایای تلویزیون 8k نسبت به تلویزیون 4K به صورت تئوری کاملا مشهود است. اما حقیقت این است که در عمل تفاوت ها چندان قابل درک نیست. تعداد پیکسل های تلویزیون 8k حدودا چهار برابر تلویزیون 4k و 16 برابر یک تلویزیون Full HD است. به همین دلیل انتظار میرود تلویزیون 8k تفاوت قابل توجهی نسبت به انواع دیگر در کیفیت تصویر داشته باشد. اما تفاوت آنقدرها که فکر می کنید قابل توجه نیست مگر اینکه به اندازه کافی نزدیک تلویزیون باشید تا آن را متوجه شوید.

به زبان ساده رزولوشن تلویزیون شما ارتباط مستقیمی با تعداد پیکسل های بکار رفته در نمایشگر دارد. مسلما با یک وضوح بالاتر می توان از تماشای فیلم، انواع برنامه و بازی تجربه لذت بخشی را خلق کرد. از طرفی گفتیم که بیشتر تلویزیون های موجود در بازار از نوع 4k هستند. ضمن اینکه بیشتر تولیدکنندگان تمایل دارند به سمت تلویزیون های 8k بروند. حال مسئله این است که به خرید تلویزیون های 4k پایبند باشیم یا انتخاب خود را به سمت خرید تلویزیون های 8k تغییر دهیم؟

هنوز تولید محتوای 8K محدود است و محتوای زیادی با این کیفیت تصویر نداریم. اکثر پلتفرم ها از کیفیت تصویر 4K استفاده میکنند. اما پلتفرم هایی مانند یوتیوب برخی از فیلم های نمایشی یا گردشگری خود را با کیفیت تصویر 8K منتشر میکند.

مقایسه تلویزیون 4K و 8K

بیشتر بخوانید : نکات طلایی قبل از خرید تلویزیون که آن را نمیدانید



بهترین رزولوشن در تلویزیون ها برای بازی

اکثر فیلم ها با کیفیت 4K و یا در موارد محدودی با کیفیت 8K فیلمبرداری میشوند. اما در مورد بازی ها این ماجرا کمی متفاوت است. حین بازی کیفیت تصویر تا حد زیادی به سخت افزاری که برنامه از آن پخش میشود بستگی دارد. زیرا در بازی ها رزولوشن همزمان با اجرا رندر و پخش میشود.
سخت افزاری که بازی را اجرا میکند باید به اندازه کافی قدرتمند باشد تا بتواند فریم ها را سریع نمایش دهد. بنابراین میتوان اکثر بازی ها را برای پشتیبانی از بالاترین رزولوشن موجود بروزرسانی کرد. چرا که سخت افزار مورد نیاز برای اجرای محتوای 8k در بازی ها در دسترس تر است.

محدودیتهای موجود برای تجربه بازی 8k در رایانه های شخصی و یا کنسول های بازی، تا حدود زیادی رفع شده اند. اما باید در نظر بگیرید یک بازی با رزولوشن بسیار بالا قطعا دارای لگ خواهد بود. شاید وضوح بالا خوشایند باشد اما هدف بازی برد است و این امر مستلزم داشتن یک رفرش ریت مطلوب است. بنابراین اکثر گیمرها هنوز هم تلویزیون های 4k گیمینگ را برای بازی انتخاب میکنند.



سوالات متداول

رزولوشن تعداد پیکسل های بکار رفته در صفحه نمایش تلویزیون را مشخص میکند. این پیکسل ها برای نمایش تصویر استفاده میشوند. هرچه رزولوشن یک تلویزیون بالاتر باشد جزییات دقیق تر و بهتر نمایش داده میشوند.

رزولوشن تنها عامل موثر بر کیفیت تصویر نیست. عوامل دیگری مانند صفحه نمایش، کنتراست تصویر، طیف رنگی، پردازنده و … در کیفیت تصویر اثر میگذارد. همچنین کیفیت محتوای در حال پخش نیز تاثیر زیادی در کیفیت تصویر تلویزیون دارد.

تلویزیون های 4K با رزولوشن 3840×2160 پیکسل پرفروش ترین تلویزیون های بازار هستند. این تلویزیون ها قابلیت افزایش رزولوشن دارند و محتوای HD و Full HD را نیز با کیفیت بهتر و در حد کیفیت تصویر 4K نمایش میدهند.

محتوای شما بدون اینکه متوجه تفاوت آن باشید به رزولوشن پایینتر تقلیل پیدا میکند. این در حالی است که در فاصله استاندارد (اندازه حداقل =قطر مستطیل نمایشگر) از تلویزیون نشسته باشید. طبق برخی نظرات گفته میشود وقتی یک محتوای با وضوح بالاتر از تلویزیون پخش میشود نتیجه بهتری را نسبت به حالت عکس آن دارد. در این حالت نسبت به وقتی که محتوای Full HD درتلویوزیون 4k پخش می شود، جزییات بیشتری را حفظ میکند.



سخن آخر:

رزولوشن نشان دهنده تعداد پیکسل هایی است که در یک صفحه نمایش به کار رفته است. اگرچه رزولوشن بالاتر معمولا کیفیت تصویر بهتری را ارائه میدهد اما این به معنی برتری تلویزیون رزولوشن بالا نسبت به تلویزیون رزولوشن پایین نیست. زیرا کیفیت تصویر به عوامل دیگری نیز بستگی دارد. رزولوشن بالاتر تنها جزییات بهتر و دقیقتری را ارائه میدهد.
تلویزیون های 4K و 8K جدیدترین مدل ها در بازار هستند که رزولوشن بالایی دارند. تلویزیون های 8K به دلیل گران بودن و همچنین محدود بودن محتوای 8K بیشتر در زمینه گیمینگ استفاده میشود. تلویزیون های 4K پرفروش ترین تلویزیون های بازار هستند و با قابلیت افزایش رزولوشن صحنه های با کیفیتی را به نمایش میگذارند.

پست های مشابه

کانال تلگرام دی‌جی‌بانه
کانال تلگرام دی‌جی‌بانه

به اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *